İzleyiciler

Aile mi, Toplum mu? | Bir Soruyla Başlayan Hikaye

 

Aile ve toplum arasında bireyin kendini bulmasını anlatan illüstrasyon
Köklerim var ama yönümü ben seçiyorum.

Aileye sarılarak başlıyoruz hayata. Ama bir noktada... Kim olduğumuzu biz seçiyoruz.

Ortaokuldayken Türkçe öğretmenimiz bize bir soru sordu?

Bireyi, ilk toplum mu yoksa aile mi eğitir? 

3 hakemli, iki gruplu bir münazara yapılacağını söylemişti. “Aile” diyenler el kaldırdığında 4 kişi vardı. “Toplum” diyenlerde ise ben ve 3 arkadaşım.

1 hafta boyunca araştıracak, sonra karşı tarafı ikna etmeye çalışacaktık.

Heyecanımı anlatamam sizlere çünkü ben aslında toplumu seçmek istememiştim. Elimi kaldırmıştım çünkü içimden geçen "ikisi de öğretmenim" demekti. Ama artık seçimimi (!) savunmam gerekiyordu. 

Şimdi ise kendimi ve diğerlerini ikna etmem gerekiyordu. Anneme, babama ve ablama hatta teyzemleri bile arayarak fikirlerini sormuştum. Kim ne dedi hatırlamasam da aile seçimi fazlaydı. Münazaranın sonucu ne miydi?

Toplum kazandı.

Hakemler bize katıldı hatta karşı masayı bile ikna etmiştik. Çok önemli bir anıya tanıklık ettim yıllar sonra bile hayatımın pek çok yerinde bu soruyla karşılaşacaktım. Ailede öğrendiklerimle, dışarıda uyum sağlamaya çalıştığım dünya arasında bocalamalarım olacaktı.

O gün öğrendiğim şey sadece münazara kazanmak değildi. O gün aslında bir şeyi daha öğrenmiştim.

Aile bize bir temel veriyor. Ama o temelin sınırlarını, nerede duracağımızı, neyi nasıl kabul edeceğimizi toplumun içinde biz belirliyoruz.

Birçok annenin söylediği şu cümleyi biliriz:

Kime benzedi bu çocuk?

Artık anneme söylemek istiyorum. İnsan sadece ailesine benzemez. Ailenin siyasi görüşü, dini bakışı, değerleri...  Bunlar bir başlangıçtır. Büyürken karıştığımız toplumda, biz bu değerlere anlam ve yön vererek boyut kazandırıyoruz. 

Ve bu yüzden cevap şu:

Heyy kime benzedi bu çocuk? 

  • Kendine, 
  • kendi seçtiklerine,
  • kendi öğrendiklerine,
  • biraz arkadaşlarına,
  • biraz bulunduğu ortamlara,
  • biraz da kabul görmek için değiştirdiklerine benziyor.

Ve belki de en çok seçtiği kişiye benziyor.

Eğer bu yazı sana bir şey hissettirdiyse, benzer yazıları ve düşüncelerimi Instagram’da paylaşıyorum 🌿

@vegfootprints

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Trikotilomani ile Yaşamayı Öğrenmek

İçimdeki Tekrar Buzikamilmüdür: Her Şeyin Başladığı Yer Küçüklük lakabımdan bahsetmek istiyorum sizlere: “Buzikamilmüdür.” Lakabın hikayes...